architectenbureau-Kabaz-Betram-Beerbaum
jan 01 2017

Hoe het begon

 

De marketing- en reclamekant opgaan. Met dat idee studeerde de creatieve Bertram Communicatie & Vormgeving in Rotterdam. Als zaterdagbaantje startte hij als verkoper bij een exclusieve interieur- en meubelwinkel. Af en toe zag hij de ontwerpen van de interieurarchitect voorbijkomen. “Regelmatig dacht ik: dit ontwerp kan ook anders. Dus startte ik zelf stiekem met tekenen. Klanten kwamen vervolgens terug met de vraag of ik het plan wilde maken.” Bertram ontdekte zodoende waar zijn passie daadwerkelijk lag. Door zijn leergierigheid keek Bertram na sluitingstijd bij de ‘grote jongens’ binnen het bedrijf. Zo leerde hij de kneepjes van het vak. Als 23-jarige nam het bureau Bertram volwaardig in dienst en op zijn 28e nam Bertram de helft van het bedrijf over. Samen met zijn huidige compagnon André de Vos nam hij in 2013 vervolgens de rest van het architectenbureau over, dat toen de naam Kabaz kreeg. “Ik durf nu wel te stellen dat twintig jaar praktijkervaring heel wat waardevoller is geweest dan het volgen van een specifieke studie richting architectuur of interieur en design. Hoewel ik er ook weleens spijt van heb dat ik niet meteen die richting koos.”

 

De klanten

Verandering is de enige constante. Bertram ervaarde dat klanten veranderen in de loop der jaren. “Door onze eigen groei kregen we vanzelf meer klanten met een hoger bestedingsvermogen.” Kabaz groeide niet alleen, ook breidde het bureau zijn diensten uit. Wensen op het gebied van interieur én architectuur gaan in vervulling. “André is de architect en daardoor bouwen we samen aan complete nieuwbouw-, verbouw- en interieurprojecten.” Klanten zijn slimmer door het internet, merkt ook Bertram op. “Ik krijg geregeld klanten die al helemaal op de hoogte zijn van materialen, technieken en bijvoorbeeld de duurzaamheid ervan. De truc is dan, en dat is het leuke aan ons vak, om te laten zien dat Google alles bevat behalve smaak. Ik vergelijk het altijd met koken; de klant doet kennis op van ingrediënten, wij weten welke verhoudingen het beste zijn en hoe de perfecte smaak te verkrijgen. Natuurlijk hebben we ook opdrachtgevers die wel hun wensen hebben, maar het verder helemaal aan ons overlaten.”

Het bijzondere van een project wordt volgens Bertram bepaald door de mate van uitdaging. “Het gaat bij ons niet om status. Ieder project heeft iets bijzonders. De creatieve uitdaging van een project zorgt voor een bijzonder karakter, en dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.” Zo rondde Bertram met zijn team onlangs een project af waarbij alles in drie kleuren moest worden verwerkt. “Brandweerrood, wit en zwart. Binnen deze drie kleuren was de opdrachtgever ook nog eens bijzonder kritisch. Nu het project is afgerond kan ik zeggen dat het één van de leukste opdrachten is geweest! De mate van uitdaging en creativiteit die benodigd is, bepaalt het karakter van een opdracht. Niet de oppervlakte of het aantal kilometers dat we ervoor moeten reizen.”

 

Naar het buitenland?

Bertram wordt sowieso niet per definitie enthousiast over projecten waarvoor hij in het vliegtuig moet stappen. Hij biedt namelijk het liefst een totaalconcept vanuit Kabaz. “Van een ontwerp tot aan de handdoeken in de kast en de bloemen op tafel. Alles daar tussenin voeren we uit in samenwerking met tientallen partners, van timmermannen tot stukadoors en glaszetters. In Nederland deden we er twintig jaar over om de juiste partners te vinden die de hoge kwaliteit en flexibiliteit kunnen leveren die wij belangrijk achten. Dit kan ik nooit evenaren als ik een eenmalige opdracht in Dubai moet uitvoeren.” Dit betekent niet dat hij opdrachten met een buitenlands karakter nooit met enthousiasme vastpakt. “Regelmatig kopen bestaande opdrachtgevers in het buitenland een tweede huis, die ze ook door ons willen laten aanpakken. Erg leuk!” En deze klanten zijn erg belangrijk voor Bertram. Het blijkt zelfs dat zijn achtergrond in Communicatie hierin duidelijk terugkomt.

“Tegenwoordig werken we voor bijzondere opdrachtgevers die vermogend zijn en er enorm hard voor gewerkt hebben, iets slims hebben bedacht of iets bijzonders hebben gedaan. Na verloop van tijd praat je niet meer alleen over de opdracht, maar ook over hun achtergrond. Misschien is vrienden een groot woord, maar je raakt op persoonlijke wijze betrokken. Het omgaan met deze mensen is geweldig en inspirerend.”

”Ik werkte stiekem aan ontwerpen voor de klanten. Vervolgens kwamen ze terug met de vraag of ik het plan wilde maken”

 

Droombaan

Contact met klanten heeft Bertram ook voor programma’s als Je Eigen Droomhuis en Huizenjacht, waarbij hij mensen begeleidt tijdens de zoektocht naar en realisatie van hun droomhuis. Ook zijn rol in Binnenkijken bij de Sterren tijdens de zendtijd van Shownieuws, waarin hij interieurs van beroemdheden onder de loep neemt, zorgt voor bekendheid bij een groter en breder publiek. Presenteren is een rol die hem goed is weggelegd. Wat is dan zijn droombaan? “De combinatie van mijn werk bij Kabaz en het presenteren. Televisie maken is een heel ander vak en een opnamedag voelt voor mij als een vakantiedag, maar de twee disciplines vullen elkaar erin aan. Ieder programma is ook anders. Van Huizen- jacht leerde ik om snel creatief te reageren. Ik kreeg een plattegrond voor mijn neus geduwd en moest vervolgens binnen drie kwartier een nieuwe indeling bedenken. Ik noem het ook wel een creatieve snelkookpan. Verder kijk ik als deskundige bij Je Eigen Droomhuis naar excentrieke projecten die de mensen uitvoeren. Van ieder programma leer ik en dat kan ik vervolgens weer bij Kabaz inzetten. En andersom.”

 

Designed by Bertram Beerbaum

Mede-eigenaar van Kabaz Architectenbureau én televisiepresentator zijn en dan nog tijd over hebben voor het ontwerpen van producten. Bertram laat zien dat het kan. Samen met zakenpartners Michael van Beers en André de Vos en Product Designer Sven Schimmer ontwikkelt hij met vaste partners en specialisten producten voor een breder publiek. Producten variërend van deurbeslag met Formani tot buitenmeubelen met Borek en zelfs totale woningen met Groothuisbouw. “Regelmatig vragen opdrachtgevers of we specifieke items op maat willen ontwerpen. Samen met fabrikanten ontwikkelen we iets unieks van hoge kwaliteit. Zo’n specifiek item ontwerpen vraagt veel energie, tijd en geld van meerdere partijen. Je zou bijna kunnen zeggen dat het energieverspilling is als je zo’n ontworpen product maar één keer aanbiedt. Het leek mij daarom slim om in zo’n geval een versimpelde versie voor een breder publiek beschikbaar te stellen. Er is namelijk ook een publiek dat niet in het topsegment valt, maar wel bewust met geld omgaat en zo spaart voor iets exclusievers. Die groep wil ik belonen. En ik bruis van de ideeën! Die komen op deze manier tot uiting.”

Houdt Bertram vervolgens toch nog tijd over? Dan is hij te vinden op het circuit in Zandvoort, of juist in zijn eigen tuin. “Ik ben voor mijn werk veel op reis en ik doe continu inspiratie op. Dan is het juist heerlijk om onder mijn eigen veranda te ontspannen bij de open haard. Dromend over een opdracht om het interieur van een exclusieve jacht te ontwerpen…”

 

Architectenbureau Kabaz in de media

Download magazine
Share Post